خدمات مجازی سازی

خدمات مجازی سازی چیست و مجازی سازی چگونه کار می کند؟

مجازی سازی در دهه 1960 به دلیل گرانی سخت افزار توسط IBM وارد دنیای فناوری شد. با خدمات مجازی سازی، سازمان ها می توانند از سیستم های قدرتمند به طور موثرتر و با هزینه کمتر استفاده کنند. در سال 1972، این شرکت به طور رسمی نسخه 370 سیستم IBM VM را معرفی کرد.

در سال های اخیر اصطلاح مجازی سازی به جدیدترین واژه در فناوری اطلاعات تبدیل شده است. این سوال پیش می آید که خدمات مجازی سازی چیست؟

اولین مفهومی که برای یک مهندس IT جدید به ذهن خطور می کند. یک یا چند سیستم عامل را روی یک سیستم سخت افزاری اجرا کنید. اما مجازی سازی تنها به یک سرور و چندین جزء یک سیستم عامل ختم نمی شود. هر ماشین مجازی سیستم عامل به تنهایی کار می کند و مانند یک کامپیوتر مستقل رفتار می کند.

مجازی سازی یک ارتباط بین یک سیستم عامل و سخت افزار است که به چندین سیستم عامل اجازه می دهد روی یک سیستم فیزیکی اجرا شوند. در خدمات مجازی سازی می توان از سخت افزار فیزیکی کامپیوتر به نحو احسن استفاده کرد. به هزینه سازمان باعث سرفه می شود. (تعداد سیستم عامل ها به منابع سخت افزاری سیستم بستگی دارد).

نوع سرویس مجازی سازی:

  • سرور مجازی
  • مجازی سازی دسکتاپ
  • مجازی سازی شبکه
  • ذخیره سازی مجازی
  • داده های مجازی
  • مجازی سازی برنامه
  • مرکز داده مجازی
  • CPU مجازی
  • GPU مجازی
  • مجازی سازی لینوکس
  • مجازی سازی ابری

مجازی سازی سرور:

سرور مجازی به معنای استفاده از یک پلتفرم سخت افزاری برای اجرای چندین سرویس یا سیستم عامل است.برخی از مزایای مجازی سازی سرور:

  1. پس انداز اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم
  2. استفاده بهینه از سخت افزار و بهره وری بیشتر.
  3. ادغام خدمات در یک سرور، مدیریت متمرکز.
  4. اجرای سریع ماشین آلات مختلف بدون وقفه و خطر.
  5. پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات متمرکز
  6. تامین و مدیریت امنیت اطلاعات
  7. کاهش فضای فیزیکی برای مراکز داده و همچنین کاربران.

همچنین هزینه های نگهداری را کاهش دهیدبا از کار افتادن سیستم، احتمال از دست دادن اطلاعات بسیار زیاد است.

با فناوری VDI، دیگر نیازی به پیکربندی و پیکربندی هر دستگاهی ندارید. دسکتاپ های مجازی را می توان به راحتی و به سرعت راه اندازی کرد.

ویژگی های مرکز داده

هنگامی که از VDI در مرکز داده استفاده می کنیم، ویژگی هایی مانند امنیت، زیرساخت های پیشرفته و در شرایط بحرانی، مدیریت شبکه را فراهم می کند.

کاهش هزینه ها

استفاده بهینه از فناوری اطلاعات

کاهش توان و مدیریت زمان

مصرف برق را کاهش دهید

مصرف برق به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

یکپارچه سازی آسان دستگاه ها و شبکه ها

برای یکپارچه سازی و برقراری ارتباط بین دستگاه ها (ماشین های مجازی) می توان به راحتی و به سرعت انجام داد.

استفاده بهینه از فضای دسکتاپ با استفاده از (Thin Client، Zero Client، Smart Phone)

فناوری مجازی سازی دسکتاپ فضای فیزیکی کمتری را اشغال می کند.

مجازی سازی شبکه

مجازی سازی شبکه از نرم افزار برای ایجاد "Veiw" استفاده می کند و از طریق یک کنسول مدیریت می شود. عناصر و عملکردهای این سخت افزار (مانند اتصالات، سوئیچ ها، روترها و غیره) را به صورت مجازی ارائه دهید. مدیران شبکه می توانند این عناصر را بدون دسترسی به اجزای شبکه تغییر داده و کنترل کنند که مدیریت شبکه را تا حد زیادی ساده می کند.

انواع مجازی سازی شبکه عبارتند از:

SDN (شبکه نرم افزاری تعریف شده):

مجازی سازی سخت افزاری است که مسیریابی ترافیک شبکه را کنترل می کند. (به نام "هواپیما کنترل").

NFV (مجازی سازی عملکرد شبکه):

تابع شبکه مجازی یا NFV شامل یک یا چند ماشین مجازی است. جایگزینی برای برخی از سخت افزارهای شبکه مانند (دیوار آتش، متعادل کننده بار یا تحلیلگر ترافیک).داده های مجازی

لایه مجازی سازی داده ها توسط هر نوع برنامه ای قابل دسترسی است. به عنوان مثال، می تواند یک برنامه ورود اطلاعات آنلاین، یک برنامه گزارش دهی، یک مدل آماری، یک برنامه اینترنتی و یک برنامه کاربردی خوشه ای باشد. کاربر داده می تواند هر برنامه ای باشد که داده ها را بازیابی یا دستکاری می کند.

از مزایای مجازی سازی داده ها برای شرکت ها می توان به ادغام سریع منابع داده های مختلف، افزایش بهره وری، افزایش زمان، حذف تاخیر، نگهداری انبار داده و کاهش نیاز به نسخه های متعدد داده و همچنین سخت افزار کمتر اشاره کرد.

آیا مجازی سازی داده ها مهم است؟

از آنجایی که داده ها معمولاً به روش ها، فرمت ها و سرعت های مختلفی منتقل می شوند، مجازی سازی داده ها مهم است. مثلا؛ این شرکت ها از منابع مختلفی مانند مراکز ذخیره سازی و سیستم عامل ها برای جمع آوری، جستجو و یکپارچه سازی اطلاعات استفاده خواهند کرد. بنابراین به چالش های امنیتی کمک زیادی می کند. علاوه بر این، می تواند به شما امکان دسترسی به هر سیستم ذخیره سازی که در حال حاضر برای ادغام همه مواد در یک مدل استفاده می کنید، بدهد.

ذخیره سازی مایا

ذخیره سازی مجازی یک مفهوم تکنولوژیکی است که برای دهه ها وجود داشته است. فضای ذخیره‌سازی مجازی امکان دسترسی و مدیریت تمام دستگاه‌های ذخیره‌سازی در یک شبکه را می‌دهد - چه در سرورهای جداگانه یا واحدهای ذخیره‌سازی مستقل. به طور خاص، مجازی‌سازی ذخیره‌سازی تمام بلوک‌های ذخیره‌سازی را در گروه‌های مشترک جمع‌آوری می‌کند، که در صورت لزوم می‌توان آن‌ها را به هر ماشین مجازی در شبکه اختصاص داد. مجازی سازی فضای ذخیره سازی فراهم کردن فضای ذخیره سازی برای ماشین های مجازی را آسان می کند و از حداکثر فضای ذخیره سازی موجود در شبکه استفاده کامل می کند.مجازی سازی اپلیکیشن

مجازی سازی برنامه نرم افزار کاربردی را بدون نصب مستقیم بر روی سیستم عامل کاربر اجرا می کند. این با مجازی سازی کامل دسکتاپ (که در بالا ذکر شد) متفاوت است، زیرا برنامه فقط در یک محیط مجازی اجرا می شود - سیستم عامل در دستگاه Endpoint به طور معمول اجرا می شود.

دسترسی همزمان چند کاربر به اپلیکیشن

در سازمان ها نرم افزارهایی وجود دارند که دارای مجوز هستند و تعداد محدودی می توانند از آن استفاده کنند که با روش های مجازی سازی برنامه ها بدون محدودیت در اختیار کارکنان قرار می گیرد.

امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات برای برخی سازمان ها بسیار مهم است. در یک سازمان، نصب نرم افزار ممکن است یک مشکل امنیتی باشد. در این صورت نرم افزار را در سیستم دیگری نصب می کنیم و دسترسی نرم افزار را به کاربر می دهیم. علاوه بر این، نرم افزار مجازی سازی اپلیکیشن به مدیران فناوری اطلاعات اجازه می دهد تا برنامه هایی را که کاربران می توانند به آنها دسترسی داشته باشند، کنترل کنند. اگر مجوزهای برنامه کاربر در سازمان تغییر کند، مدیر فناوری اطلاعات می‌تواند به راحتی دسترسی آن کاربر به برنامه را حذف کند. بدون مجازی سازی برنامه، مدیران فناوری اطلاعات باید برنامه ها را از دستگاه های کاربر حذف کنند. این کنترل دسترسی برنامه مرکزی به ویژه در صورت گم شدن یا دزدیده شدن دستگاه کاربر مهم است، زیرا مدیران فناوری اطلاعات می توانند دسترسی از راه دور به داده های حساس را بدون نیاز به ردیابی دستگاه گم شده غیرفعال کنند.

برنامه قدیمی را اجرا کنید

به عنوان مثال، برنامه های ایجاد شده برای سیستم عامل های قدیمی تر (مانند ویندوز 7 و XP) اجازه می دهد.

مرکز داده مجازی

مراکز داده مجازی اکثر سخت افزارهای مرکز داده را در نرم افزار خلاصه می کنند و به طور موثر به مدیران این امکان را می دهند که مراکز داده فیزیکی را به چندین مرکز داده مجازی برای مشتریان مختلف تقسیم کنند.

هر مشتری می تواند به زیرساخت خود به عنوان زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) دسترسی داشته باشد که با سخت افزار فیزیکی مشابه کار می کند. مراکز داده مجازی به راحتی با استفاده از محاسبات مبتنی بر ابر فعال می شوند و به شرکت ها این امکان را می دهند که بدون نیاز به خرید سخت افزار، محیط مرکز داده را به سرعت راه اندازی کنند.

CPU مجازی

CPU های مجازی فناوری های اصلی هستند که هایپروایزر، ماشین های مجازی و سیستم عامل ها را فعال می کنند. این اجازه می دهد تا یک CPU به چندین CPU مجازی برای استفاده توسط چندین ماشین مجازی تقسیم شود.

در ابتدا، مجازی سازی CPU به طور کامل توسط نرم افزار تعریف می شد، اما امروزه بسیاری از پردازنده ها شامل مجموعه دستورالعمل های گسترده ای هستند که از مجازی سازی CPU پشتیبانی می کنند، که عملکرد VM را بهبود می بخشد.

مجازی سازی واحد پردازش گرافیکی (مجازی سازی GPU)

GPU یک پردازنده گرافیکی چند هسته ای ویژه است. بهبود عملکرد کلی محاسبات با استفاده از گرافیک یا پردازش ریاضی. پردازنده‌های گرافیکی مجازی به چندین ماشین مجازی اجازه می‌دهند تا از تمام یا بخشی از قدرت پردازش یک GPU واحد برای ویدیوهای سریع‌تر، هوش مصنوعی (AI) و دیگر برنامه‌های گرافیکی یا ریاضی استفاده کنند.

vGPU مشترک، هسته فیزیکی GPU را بین چندین GPU مجازی (vGPU) برای استفاده توسط VM های مبتنی بر سرور تقسیم می کند.

مجازی سازی لینوکس

لینوکس دارای هایپروایزر خود به نام ماشین مجازی مبتنی بر هسته KVM است که از اتصالات پردازنده مجازی سازی اینتل و AMD پشتیبانی می کند تا بتوانید VM های مبتنی بر x86 را از داخل سیستم عامل لینوکس میزبان ایجاد کنید.

مجازی سازی لینوکس فرآیندی است که طی آن می توان یک یا چند ماشین مجازی را در بالای سیستم عامل لینوکس نصب، اجرا و نگهداری کرد. مجازی‌سازی لینوکس امکان یکپارچه‌سازی منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد استفاده توسط سیستم‌عامل‌های لینوکس را فراهم می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در چندین ماشین مجازی و فرآیندهای مرتبط به اشتراک گذاشته شوند.

مجازی سازی ابری

با فعال کردن سرورها، ذخیره سازی و سایر منابع فیزیکی مرکز داده، ارائه دهندگان رایانش ابری می توانند خدمات مختلفی را به مشتریان ارائه دهند، از جمله:

زیرساخت به عنوان یک سرویس: (IaaS) سرورهای مجازی، منابع ذخیره سازی و شبکه که می توانید بر اساس نیاز خود پیکربندی کنید.

پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS): ابزارهای توسعه مجازی، پایگاه های داده و سایر خدمات مبتنی بر ابر که می توانید از آنها برای ایجاد برنامه ها و راه حل های مبتنی بر ابر خود استفاده کنید.

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS): برنامه های نرم افزاری که در فضای ابری استفاده می کنید. SaaS یک سرویس مبتنی بر ابر است که بیشتر سخت افزار را به خود اختصاص می دهد.

مجازی سازی ابری

نرخ خدمات مجازی سازی

بسته به اندازه و پیچیدگی شبکه، هزینه پیاده سازی مجازی سازی متفاوت خواهد بود. شرکت توسعه فناوری ژیوان خدمات شبکه شما را با ارائه خدمات مجازی سازی بر اساس استانداردهای علوم مهندسی شبکه بهبود می بخشد.برای مشاوره و تعرفه خدمات مجازی سازی با ما تماس بگیرید.

با شماره 47534-021 مشاوره بگیرید

سوالات متداول در مورد خدمات مجازی

هزینه ارائه مجازی سازی سرور چقدر است؟

با مجازی سازی سرور، می توانیم از ویژگی های سخت افزار سرور به طور موثرتری استفاده کنیم، اما برآورد هزینه مجازی سازی سرور به مواردی مانند RAM، CPU، نوع حافظه ذخیره سازی، اندازه فضای ذخیره سازی، نوع مرکز داده، نوع سیستم عامل بستگی دارد. سرورهای مجازی (ویندوز یا لینوکس)، هزینه های راه اندازی و تعداد ماشین های مجازی در قیمت نهایی موثر هستند. هزینه راه اندازی سرور مجازی سازی از 1 میلیون و 200 هزار تومان تا 1 میلیون و 800 هزار تومان بسته به زمان استفاده شده توسط متخصصان مربوطه برای راه اندازی متغیر است. (زمان راه اندازی ارتباط مستقیمی با ویژگی های سخت افزاری و سرور دارد).

*** جهت مشاوره تلفنی رایگان می توانید با کارشناس شبکه شرکت ژیوان با شماره 02147534 تماس حاصل فرمایید ***

سخت افزار مورد نیاز برای ارائه مجازی سازی؟

بسته به نوع مجازی سازی مانند (سرور، شبکه، دسکتاپ، مرکز داده، ابر و ...) بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری مجازی سازی متفاوت است. باید به یاد داشته باشیم که بسته به نیاز سازمان می توان از چندین نوع مجازی سازی در یک شبکه استفاده کرد.

منبع: خدمات مجازی سازی